Новини

Как да се грижим за зъбите и венците?

Дентален лекар и асистент
Здравословна диета, орална хигиена и редовни професионални почиствания и прегледи ще запазят зъбите и венците ви в отлична форма, и ще ви оставят с красива и здрава усмивка

Добрата грижа за зъбите и венците е важна за подържането на добро здраве. Лошата орална хигиена е свързвана с хронични заболявания и може да доведе до увреждания и лошо самочувствие.

Правилната грижа за устната кухина не изисква прекомерно време или скъпи инструменти. Избягването на захари и прилагане на всекидневното миене са основните фундаменти за здрави зъби и венци. Препоръчва се да избягвате пушенето, да пиете доста вода и да ходите често на прегледи.

Бързи факти за грижата за зъбите и венците

  • Зъбите са покрити с твърдо външно покритие, наречено емайл.
  • Зъбът е съставен главно от минерали.
  • Плаката е лепкав безцветен слой от бактерии, които се закрепват по зъбите.
  • Плаката използва захар за да произвежда киселини, които разяждат емайла на зъба.
  • Слюнката постоянно реминализира зъбите, като ги предпазва от кариеси.
  • Зъбният кариес е резултат от инфекциозен процес.
  • Ранни увреждания могат да бъдат поправени от естествена реминерализация.
  • Кариесовата кухина е увреждане, напреднало до момента в който е образувало дупка в зъба.
  • Гингивита е лека форма на заболяване на венците, което причинява кървене при миене.
  • Употребата на тютюн е една от най-значимите рискови фактори, свързани с развитието на заболявания на венците.
  • В рамките на 3-5 минути след излагането на захар, зъбите започват да деминерализират.
  • Дъвченето на дъвка без захар, след хранене, води до значително намаляване на образуването на зъбни кариеси.
  • Хората с диабет са изложени на повишен риск от развитие на инфекции, включително заболяване на венците.
  • Някои хора са генетично по-податливи на тежки заболявания на венците, отколкото други.​

Какво представляват кариесите?

Кариесите засягат възрастни и деца, като тежеста на заболяването се увеличава с възрастта.

Кухините са трайно увредени зони в твърдата повърхност на зъбите, които се развиват в малки отвори или дупки. Кухини се наричат също кариеси.

Кариесите изискват излагане на захар, но важни фактори са и чувствителността на зъбите, бактериалният профил на устата, количеството и качеството на слюнката, и времето за което е изложен зъба на захари.

Кариесите са сред най-често срещаните здравословни проблеми в света. Те са особено често срещани при деца, юноши и възрастни хора.

Лесни съвети за грижа за зъбите и венците

Най-добрият начин да се грижите за зъбите и венците си е да се следват добри хранителни навици, ежедневно миене и почистване с конец, и редовни стоматологични прегледи.

Изработете си здравословни хранителни навици!

Налице има много доказателства, че захарите са най-главният хранителен фактор при дентални заболявания по-специфично, количеството на приетите захари определя нивото на увреждането.

Въпреки че други ферментиращи въглехидрати като хляб, бисквити, банани и зърнени закуски могат да не са напълно невинни, проучванията показват, че консумацията на храни и пресни плодове съдъжащи скорбяла, са свързани с по-ниски нива на зъбни кариеси. Флуорът намалява риска от кариес, но не го елиминира напълно.

Консумирането на голямо разнообразие от храни, богати на хранителни вещества и избягването на тези, които съдържат захари и нишесте е важно за поддържането на здрави зъби и венци.

Сладкишите трябва да се ограничават, тъй като бактериите в устата се нуждаят от захар за да произвеждат киселини, които отслабват емайла и повреждат зъбите. Всеки път когато зъбите се излагат на захари, започва процеса на деминерализация и това може да отнеме до един час на устата да се върне в нормални рН условия.

Почиствайте зъбите си!

Хрупкави плодове и зеленчуци като ябълки, круши, целина, моркови са добра закуска, тъй като, дъвченето увеличава производството на слюнка, която помага за защитата на зъбите.

Водата трябва да се консумира често, всяка безалкохолна напитка или плодов сок, е важно да се консумират с повишено внимание.

Повечето безалкохолни напитки съдържат фосфорна киселина, която пречи на способността на тялото да абсорбира калция. Плодовите сокове също ще плакнат зъбите с увреждаща захар. Пиенето на тези напитки със сламка може да спомогне за намаляване на времето в което зъбите са изложени на киселината.

Дъвченето на дъвка без захар в продължение на десет минути, след хранене, може да помогне за намаляване на рисковете. Едно изследване показва, че увеличеното отделяне на слюнка се дължи не на сорбитола или ксилитола, съдържащи се в дъвките, а на дъвкателният процес, което подържа зъбите здрави. Яденето на твърдо сирене, след закуска, съдържаща захар, е друга алтернатива за защита на зъбите.

Въпреки това, има няколко изследвания, които посочват, че макар повишеното слюноотделяне да помага за запазване на зъбите здрави, е доказано, че ксилитола има антимикробни свойства и способността ефективно да инхибира киселинното производството на неканцерогенни бактерии и предотвратява оралните заболявания, причинени от плаката.

Проучванията показват, че ксилитола намалява честотата на кариеси при децата и поради своето неутрално рН, допринася за орална среда, която е враждебна към ацидофилни бактерии, като по този начин насърчава образуването на грам-положителните базофилни бактерии, които са по-малко свързани с дентални и респираторни заболявания.

Дневното миене на зъбите с флуорирана паста за зъби е най-добрият метод за намаляване на плаката. Препоръчва се миене в продължение на две минути, два пъти дневно. За да се предотврати увреждане на емайла, използвайте само четка за зъби с мек косъм.

Правилната техника почиства зъбите и венците ефективно. Четката за зъби трябва да се постави срещу зъбите под ъгъл от 45 градуса спрямо линията на венците. Използвайки кръгови движения назад и напред, всички зъбни повърхности трябва да бъдат внимателно почистени, последвано от лекo изчеткване на езика. Избягвайте да се храните в продължение на 30 минути, след миене на зъбите.

Четката за зъби трябва да бъде сменяна на всеки три месеца, както и след всяко заболяване.

Почистване с конец за зъби: Дневното почистване с конец е необходимо за премахване на зъбна плака и хранителни частици, които четката за зъби не може да достигне.

Районът точно под линията на венците и на тесните пространства между зъбите са уязвими зони, където плаката може да се натрупа и да образува зъбен камък. Ако зъбите не се почистват редовно с конец, натрупването на плака и зъбен камък може да доведе до кухини или заболявания на венците.

Ходете на професионални стоматологични прегледи!

Почистването на зъбите с четка и конец помага за премахването на повечето плака, но част от нея може да се окаже по-трудна и да предизвика зъбен камък.

Само почистване от професионалист може отстрани зъбният камък. Непремахната плака и зъбен камък, не само ще доведат до кариеси, но и ще се натрупат под венците, довеждайки до сериозни заболяваня. В крайна сметка, болестния процес ще стане толкова напреднал, че единственото лечение ще е извличането на зъба.

Напреднали заболявания на устата могат да доведат до сериозни и потенциално животозастрашаващи здравословни проблеми.

Денталното заболяване е тежко бреме, което значително въздейства на индивида страдащ от него. Заболяването има влияние върху самочувствието, храненето и здравето, както в детството, така и в по-напреднала възраст.

Пушенето, яденето на сладки храни и липса на внимание към зъбите, и венците може не само да доведе до началото на упадък и загуба на зъби, но също така и до лошо цялостното здраве. Най-доброто нещо, което можете да направите е да намалите честотата на консумация на захар.

Правилната грижа за зъбите и венците изисква минимално време. Здравословна диета, орална хигиена и редовни професионални почиствания и прегледи ще запазят зъбите и венците ви в отлична форма, и ще ви оставят с красива, здрава усмивка.

Преводач(и): Александър Миланов
Снимка:

Fotolia/Spectral-Design

Не пропускайте

Коментари