Новини

Ричард Гиър младее с пет упражнения

Тайни на тибетските лами борят старостта и помагат да се чувстваме щастливи и пълноценни

Макар и с побеляла коса, холивудската звезда Ричард Гиър продължава да има младежко излъчване. Чаровникът от „Хубава жена“ е известен с пристрастията си към източните практики. „Не пропускам ден, без да направя дихателните и телесните упражнения за здраво тяло“, признава носителят на „Златен глобус“.

Стинг също е почитател на източната мъдрост. Той твърди, че тя му помага да се чувства щастлив и пълноценен в професионалния и в личния си живот. Днес мнозина живеят нездравословно и после се чудят защо не се чувстват добре в кожата си. Прекаляват с тлъстите и солените храни, с концентратите и започват да трупат излишна телесна маса. А затлъстяването, както е известно, води със себе си високото кръвно. Обездвижването също нанася вреди на различни системи и най-вече на сърдечната дейност. Тези, които си лягат прекалено късно и не си доспиват, започват да буксуват при изпълнение на дневните си задачи. Това изостря нервната им система и понякога прераства в депресия. Т.е. в един момент идва капката, от която чашата прелива.

Американският писател Питър Келдър си задал следния въпрос: щом лошите навици водят до здравословни проблеми, какво се случва, ако редовно започнем да прилагаме позитивни за тялото и душата практики? И намира отговора в разказите на свой приятел, пътешествал дълги години из Тибет. Той му разкрил тайната на специални упражнения, които премахват стреса и подобряват работата на всички органи и системи. Келдър не запазва за себе си познанията, а ги споделя с читателите си в своята книга „Древната тайна на извора на младостта“, която адресира към всички, които искат сами да управляват кораба на своя живот. Едно от най-важните условия е постоянството. Не забравяйте, че упражненията не са откъснати от начина на живот, хранителните навици, вътрешната нагласа. Влагате ли отрови в тялото и душата си, не може да очаквате, че източните упражнения ще се явят в ролята на магическа пръчка.

Келдър разбира, че в човешкото тяло има 19 енергийни центрове, или „вихри“. Седем от тях са основни. Първият се разполага в основата на трупа, вторият – на нивото на връхната точка на половия орган, третият – под пъпа, четвъртият – по средата на гръдния кош, петият – на нивото на основата на шията, шестият – в средата на главата. Седмият вихър се намира в горната част на главата и представлява конус, обърнат с върха нагоре. В тялото има и 12 второстепенни вихри. Те се разделят на две – горни и долни. Първите се намират в ставите на рамената, лактите и китките. Вторите – в тазобедрените стави, коленете и глезените. Ако тялото е здраво, всички тези вихри се въртят с голяма скорост и осигуряват достатъчно ефирна сила (прана) за всички органи и системи. Когато обаче функционирането на един или повече от тези вихри е нарушено, потокът на праната отслабва или се блокира.

Това води до появата на болести, а организмът постепенно започва да се състарява. При болен, изтощен или състарен човек енергията на вихрите е слаба и е съсредоточена около техните центрове. При мощни и развити във всички отношения индивиди вихрите се сливат в едно плътно въртящо се полево ниво, което по форма наподобява гигантско енергийно яйце.

Всеки може да коригира пробивите в тялото си, твърдят тибетските лами. Как? Ако всеки ден прави петте тибетски ритуала. Всеки от тях отнема не повече от 5 минути. В началото всяко упражнение се повтаря 3 – 4 пъти, като постепенно повторенията се увеличават. Максимумът е 21. И друга подробност – с изключение на първото упражнение, ламите изпълнявали ритуалите със затворени очи, за да съсредоточат вниманието си изцяло във вътрешните процеси на тялото.

За самоуверените, които ще си помислят, че упражненията са фасулска работа, ще кажем, че това е подвеждащо. За скептиците пък, които решат, че тези упражнения са твърде сложни, ще добавим – на пръв поглед всяко ново начинание изглежда почти невъзможно – да се научиш да пишеш, да караш колело, за усвоиш нов език. Едва когато „обяздиш“ новото, то започва да ти служи и с всеки изминат ден усещаш все по-голяма лекота. Накрая придобитото знание става твоя втора природа.

И така... запознайте се с петимата „тибетци“.

Това упражнение е любимото на танцуващите дервиши и има за цел да придаде на вихрите допълнителна инерция. Разперете ръцете на нивото на рамената с дланите надолу и започнете са се въртите по посока на часовниковата стрелка. Щом усетите леко замайване, спрете да се въртите.

Легнете по гръб. Поставете ръцете до тялото, в изпънато положение, с пръсти, събрани един до друг (издишайте). Повдигнете главата и приближете максимално брадичката до гърдите (вдишайте). Краката се придвижват бавно нагоре, коленете са опънати, тазът е прилепнал плътно до земята. След като направите прав ъгъл, върнете краката в изходно положение (издишайте).

Застанете на колене с ръце, отпуснати към пода. Наклонете главата напред, като допрете брадичката до гърдите (пълно издишване). След това поставете ръцете на таза, бавно придвижете главата назад и извийте гръбначния стълб колкото можете (поемете дълбоко въздух). При връщане в изходната позиция издишайте.

Седнете на пода, изпънете краката напред. Ръцете са до тялото, с дланите надолу и със събрани пръсти. Опитайте се брадичката да докосне гърдите (освободете въздуха). Отпуснете главата назад и плавно повдигнете тялото до хоризонтално положение, така че да наподобите „мост“ (вдишайте). Напрегнете мишниците (задръжте поетия въздух), а после се отпуснете в изходно положение (издишайте).

Легнете по корем, като се стремите тялото да се държи само на дланите и пръстите на краката, а коленете и тазът да не опират пода. Ръцете са ориентирани напред, пръстите са събрани. Отпуснете главата назад (вдишайте). Върнете се в изходно положение (издишайте). Опитайте се да направите с тялото си фигура, наподобяваща остър ъгъл, като главата е прибрана към гърдите (вдишайте и задръжте въздуха за няколко секунди).

Автор(и): Румяна Милева
Източник:

Стандарт

Не пропускайте

Коментари