Новини

Празнични неволи за стомаха

Излишни калории и лоши комбинации от храни развалят настроението

Традиционната печена пуйка съдържа 660 калории
Традиционната печена пуйка съдържа 660 калории

Статистиката винаги намира начин да развали празничното настроение. У нас няколко дни след празниците репортажите са от клиниките по токсикология, които броят пияните, и от травматологиите, които събират пострадали от пиратки, самоделни бомбички и всякакви пушкала, с които посрещаме „тихата“, „свята“ нощ.

Англичаните пък изненадват със статистика на погълнатите по празниците калории. Те успели да пресметнат, че около Коледа слагаме в стомаха си храна с еквивалент на половин пакет мас.

Според изчисленията им всеки англичанин е погълнал точно такова количество от най-вредните наситени мазнини и много повече сол, отколкото съдържат 50 пакета чипс, алармира Британската асоциация на кардиолозите. Те направили проучване сред 2000 души и проследили какво похапват по Коледните празници, още докато пуйката е във фурната, а не на масата. Така установили, че един от 10 души започва деня си с традиционна британска закуска, а 14% предпочитат сандвич с бекон. Типичната English breakfast съдържа 1200 калории, а сандвичът с бекон е толкова солен, че с него се поема дозата сол, която ни се полага за 2 дни напред, предупреждават лекарите. Около 70% от хората включени в анкетата, ядат на 25-и традиционната печена пуйка, а тя добавя още 660 калории, обобщава проучването.

Ето един случай, в който може да сме благодарни на статистиката, че не наднича около празниците в чиниите и чашите ни. И така няма как да стигне да изводи, с които да помрачи следващата серия от празници – Нова година, Васильовден и поредицата именни дни на Йордан, Богдан, Иван, Антон..., които предполагат още по-обилно ядене и още повече пиене. За разлика от англичаните, ние, българите, рядко ставаме от масата, а за да има и през следващата година, по традиция трапезата е богата.

Ето още аргументи за главоболието, които ви дава науката. Едни от любимите храни, които по празниците често са в менюто, са причина за това, твърдят изследователи пред Live Science. Бобът, орехите и дори сиренето могат да отключат пристъп. Причината е, че при разграждането на тези храни в стомаха се образуват специфични аминокисилини. Те предизвикват имунен отговор, свиват кръвоносните съдове, повишават кръвното налягане, влияят на нервната система и не на последно място имат токсични последици. Висока концентрация на тирамин се открива и в сиренето бри, чедъра, киселите краставички от туршия и колбасите.

В „черния списък“ влизат още орехите, авокадото, бананите и традиционния за българската кухня боб, доказаха американски учени от Mayo Clinic. Според тях изброените храни могат да са причина за главоболие, ако човек е спал малко. Проблемът е, че трудно ще свържете менюто с тази болка, защото понякога минават 48 часа между приема на храна и пристъпа.

Ако обаче за сутрешното главоболие тайно подозирате алкохола, пробвайте най-старата рецепта от времето на баба – супа от домашна кокошка. В нейна защита учени от медицинския център на Небраска са събрали куп научни доводи. Пилешката супа действа по-силно от антибиотик, защото съдържа карнозин. Това вълшебно съединение помага на имунната система да укрепне. То има силата да се справи не само с махмурлука, но и с началните симптоми на вирусна инфекция, пише The Daily Mail. Проблемът е, че за да подейства, концентрацията му в организма постоянно трябва да се поддържа висока, обяснява проф. Стивън Ренард, шеф на екипа, доказал механизма на действие на супата.

Ново проучване търси ефект от студена и гореща супа при 15 доброволци. Според него горещата течност увеличава защитните механизми в лигавиците на носа и на белия дроб и облекчава чистенето им. Така пречи на инфекцията да премине в по-долните етажи на дихателната система, обясняват учените. Комбинацията от зеленчуци и пиле в отварата успокоява възпалението. Антиоксидантите подкрепят имунитета. Органосулфидите – вещества, които се съдържат в чесъна и лука в супата, заедно с витамин D стимулират изработването на така наречените макрофаги. А витамин С увеличава интерферона. Допълнителните екстри идват от витамин А и каротиноидите от морковите, които помагат за образуване на антитела. А витамин Е и цинкът увеличават концентрацията на лимфоцитите. Ако в супата има и малко добавено масло, ефектът е още по-мощен, защото то добавя витамин D, A, K, E.

Така че имате съвет и рецепта за сутринта, независимо от какво е главоболието. Имате и всички медицински аргументи как да започнете начисто следващите празници.

Автор(и): Веселина Мончева
Източник:

Монитор

Фотограф(и): Wong Mei Teng
Снимка:

SXC

Не пропускайте

Коментари