Новини

Дозата: 300 г вода в плюс

В жегите ни се полагат по 30 – 40 мл на килограм тегло

Мъжете трябва да пият повече вода от жените
Мъжете трябва да пият повече вода от жените

Пийте вода, преди да почувствате жажда. Усетите ли я, вече сте закъснели с предпазните мерки, а с изпиването на 1 – 2 чаши само ще успеете леко да компенсирате щетите. Защото глътната набързо и в голямо количество, тя ще мине през тялото като през водопровод и няма да свърши много работа.

Може и да звучи познато, но освен че не пием достатъчно вода, не я пием и правилно. Това са изводите на експерти от Българския национален воден съвет.

Австралийски учени пък твърдят, че препоръките за дневните количества вода, които трябва да консумираме, се нуждаят от преработка.

Досега бе прието за достатъчно да се пият по 2 литра вода на ден, но според изследователите жените трябва да приемат по около 2.8 литра течности, а мъжете по 3.4 литра, като уточняват, че не става дума само за вода, но и за други напитки – сокове, чай. Броят се и плодовете и зеленчуците.

Ако не пием на малки глътки, а лочим жадно обаче, водата не върши много работа. Първо, ще натовари прекомерно бъбреците и сърцето, второ, няма да се усвои. Не бива да е леденостудена, а топличка. Първата чаша пием сутрин след ставане от сън, за да наваксаме обезводняването през нощта и да помогнем на организма да се изчисти от отровите. Продължаваме през деня, като пием по малко половин час преди ядене и не се наливаме след 18 – 19 вечер.

Дозата е индивидуална – средно по 30 – 40 мл на килограм от теглото. Така че 90-килограмов човек се нуждае от около 3.6 литра. Точно изчисление не е нужно, защото то варира в зависимост от пола, физическата активност и температурата на околната среда.

Мъжете например трябва да пият повече от жените. Хората с наднормено тегло също се нуждаят от повече вода – по една чаша допълнително за всеки 10 излишни килограма.

През лятото, дори да не ожадняваме, трябва да пием повече, защото я изхвърляме интензивно. Човек, който води заседнал начин на живот, губи дневно около 2.5 литра вода – 1.5 литра с урината, 500 мл при дишане и около 500 мл с потта. При усилено физическо натоварване или спорт „разходът“ е до 6 литра вода на ден.

SOS

И без да усещаме жажда, понякога организмът ни дава тревожни предупреждения. Тялото ни излъчва различни сигнали, когато нещо не е наред.

Червено лице

Когато ни е топло, често лицето ни е зачервено – ако мозъкът изпитва нужда от вода, той дава команда на кръвоносните съдове да се разширят.

Потене

Обилното потене или пък обратно – прекомерно изсушената кожа, също сигнализират за липса на течности – нарушена е терморегулацията на тялото.

Запек

Констипацията, високото кръвно, сърдечните аритмии често са причинени от недостиг на вода – нарушени са основни функции на организма.

Главоболие

Главоболието, лесната раздразнителност и умората също могат да се дължат на дехидратация – водата е основната среда за електролитните процеси в мозъка. Затова е препоръчително да не се чака ожадняване, а да се пие вода редовно и на малки порции.

Урина

Цветът на урината сочи дали сме пили достатъчно или не. Светлата е белег, че тялото работи нормално, докато тъмната говори, че сме се обезводнили.

Организмът трудно компенсира тези загуби. С храната – супи, плодове и зеленчуци, си осигурява около 800 мл, от обменните процеси получава още 300 мл. Така че, за да поддържаме водния баланс, останалото количество до 2 литра трябва да дойде от питейната вода.

Статистиката сочи, че приемът е средно около 5 пъти по-малко, отколкото е необходимо и полезно, и с това блокираме работата на много органи и системи. Защото водата е основната течност в тялото – тя съставлява 75% от масата на децата и 60 – 65% от тази на хората в зряла възраст. Затова децата имат най-много нужда от течности: 160 – 200 мл на килограм от теглото на бебето и 70 мл на килограм при децата, твърдят експерти от Българския национален воден съвет. Водата в тялото диктува всички процеси – това е течната среда, в която се извършва обмяната на хранителни вещества, транспортът на хормони и ензими. Тя пренася кислорода и го доставя до всички органи и системи. Участва също така в терморегулацията, клетъчното обновление и репродукцията. От нея зависи доброто снабдяване с кръв на мозъка, осигурява и адекватното снабдяване на всички клетки с енергия. Ако то не е налице, функцията на мозъчните клетки страда, защото през мозъка в рамките на 24 часа преминават 1400 литра кръв, а през бъбреците дори 2000 литра. И на недостига на вода реагират всички системи – мозък, бъбреци, сърце, бял дроб и мускулатурата, които са особено чувствителни. Водата подпомага храносмилането и метаболизма, възстановява естествените течности и е ключов елемент от системата за охлаждане на организма. Ако организмът е дехидратиран, ендокринните жлези не са в състояние да произвеждат необходимите хормони и ензими. Тя е особено необходима за производството на два от тях – серотонин – хормонът на щастието и доброто настроение, както и на мелатонин, който отговаря за съня.

Другата беда е, че когато не достига, организмът трудно изхвърля отровите и се задръства с шлаки.

Топлата засища по-бързо

Човек или е гладен, или е жаден. И двете усещания са свързани с хистамина. Често обаче, когато мислим, че сме гладни, всъщност изпитваме жажда. Ако изпием 2 чаши топла вода 30 минути преди ядене, или щом усетим глад, хем ще се заредим в вода, хем ще свалим някой излишен килограм.

Водата убива апетита и пълни механично стомаха – ще изядете толкова храна, колкото ви е необходима, съветват експерти от Българския национален воден съвет. Освен това тя помага и за освобождаването от вече натрупаните мазнини. При разграждането им те се изхвърлят най-вече с урината. Заедно с тях организмът се чисти от натрупаните отрови. Дори да не пазите диета, повечето вода сама по себе си ще започне да намалява теглото и за по-малко от месец ще свалите между 3 и 5 килограма. Ако съчетаете водата с умерен хранителен режим с белтъчини, зеленчуци и плодове, редукцията на килограми става още по-лесна. Водата активира и някои ензими, които горят мазнините, ускорява обмяната, а с това – и отслабването. Ефектът на изчистване се увеличава, ако добавите сока от половин лимон или щипка сол във водата.

Доц. Иво Петров, началник клиниката по кардиология в болница „Токуда“: Амплитудата в градусите е по-опасна от жегите

Голямата разлика в температурата навън и вътре в помещението, където работи климатик, е стрес за организма. И той определено носи риск, защото в тези условия изискванията към сърцето се повишават прекомерно. И всички трябва да сме внимателни. Съветът се отнася особено за тези хора, които имат някакъв сърдечносъдов проблем. При болни с хипертония, исхемична болест на сърцето опасността е голяма. Особено при болни с исхемична болест на сърцето влизането от топло на много студено е предпоставка за спазъм на коронарните артерии. И когато този спазъм се насложи на една вече образувала се стеноза, кръвоснабдяването се влошава още повече. Тези хора е по-разумно да не се излагат на риск и да избягват голямата амплитуда в градусите.

Прегряването и обезводняването също крият опасност, и то е със същата сила. Едното води до другото. Прегряването води до обезводняване и до хемоконцентрация – кръвта се сгъстява, концентрира се и тече по-трудно. Това вече е една от предпоставките за образуване на тромб.

Най-големият проблем – крайният етап от инфаркта, е образуването на тромб на мястото на преди това съществуващо стеснение на артерията. Затова трябва да пием достатъчно вода и да не допускаме обезводняване.

Количеството вода за здравите и болните също е различно. Здравите могат да пият до 3 литра, но за тези, които имат развита сърдечна недостатъчност и клапна патология – особено при пропускане на клапите, така наречения пролапс на аортната или митралната клапа, трябва да са по-предпазливи. За тях 3 литра са твърде много и могат също да са риск. Безспорно водно-солевият баланс трябва да се възстанови, но в същото време не бива да се прекалява с количеството течности, които се приемат през деня. Оптималното количество за сърдечноболните е 2 литра.

Автор(и): Веселина Мончева
Източник:

Монитор

Снимка:

iStockphoto

Не пропускайте

Коментари