Новини

10 часа сън за малкия ученик

Дозата движение помага на паметта

Ученик, заспал над учебник
Нормата за подготовка на учениците в 5 – 6 клас е 2 – 3 часа на ден

Обикновено седмица след началото на учебна година идват и проблемите. Децата започват да се оплакват от главоболие, отказват да се хранят, сънят им се нарушава. Най-често това е резултат от претоварване и преумора.

Режимът от ваканцията, когато лягането вечер се отлага заради игри, разходки или филми, пречи на малкия ученик. Ако петокласниците спят по-малко от 9 – 10 часа, дефицитът от сън също допринася за умората през деня. И то не по-малко от претоварването със задължения.

Нормата за подготовка на учениците в 5 – 6 клас е 2 – 3 часа на ден. Значи ако на един петокласник се поставят задачи за изпълнение, изискващи повече от 3 часа дневно, това може да доведе до нервно претоварване. А към програмата от училище се добавя и свободната програма – изучаване на чужди езици, свирене на музикален инструмент, участие в кръжоци и други извънкласни дейности, които обаче „крадат“ от свободното време за игри навън. А малчуганите имат нужда от движение. На ден те трябва да изминат или тичат 7 километра, като в училище им се полагат 3 километра, а останалите 4 километра са за свободното време след училище. Ако не си получат дозата движение, децата няма да могат спокойно да седят, слушат, разбират и запомнят в час.

Добре е при признаци на преумора да вземем спешни мерки. Добре е родителите да поощряват старанието, с което работи детето, да отбелязват всеки негов напредък, а не да му натякват колко е несръчно и глупаво. Непрекъснатите упреци невротизират допълнително. Те могат да станат причина за изграждане на комплекс и със сигурност ще убият желанието на малчугана за работа. Вместо това е добре родителите да се замислят как да поощрят физическата му активност – да му подарят ролери или велосипед, да го запишат да танцува или на плуване. Важното е да му е интересно и то с желание да се раздвижва и да се разтоварва от стреса в училище.

Помощ от природата

Комунигата успокоява

Комунигата дава упойващия аромат на окосеното сено. Усещаме аромата ѝ най-силно през август, вечер, ако се разхождаме из полето. Това ухание може да пренесем и в спалнята си. Рецептата е проста. Сто – двеста грама сушена комунига се натъпкват в платнена торбичка. Тя се слага някъде близо до главата. Подобни ароматни възглавнички се продават и готови. Те обикновено са пълни с лавандула.

Лимонено масло бори стреса

На съня помагат и цитрусови аромати. Добре е върху възглавницата да капнете 3 – 4 капки лимонено или портокалово масло. Ако не искате да цапате калъфката, може да ароматизирате някаква малка плюшена играчка-талисман и да я сложите близо да главата. Приятният цитрусов аромат снема стреса и напрежението и дарява хубав сън.

Чай от върбинка за тонус

А за бодрост ще помогне чай от върбинка. Тази билка е популярна в Германия и Франция, предлага се и като филтърен чай. Може да се включи и в менюто на малкия ученик. Една чаена лъжичка от билката се запарва с чаша вряла вода. После чаят се прецежда и изпива. Може да се подслажда с мед, да се добави лимонов сок.

Хомеопатия за разтоварване

Училището си е стрес, към който често се добавят и случки и събития с отрицателен знак. И понякога детето не е в състояние да си наложи да не мисли за нищо, да се откъсне от училищните тегоби и планове за утре. В тези случаи може да помогне хомеопатичният препарат Coffea cruda 15 CH. Петнадесет – двадесет минути преди сън може да се вземат 5 зрънца от препарата. Те се смучат като бонбон. Ако мислите продължават да връхлитат със същата сила, може да се вземе и втора доза. Този хомеопатичен препарат е добро средство за свръхвъзбудимите и хиперактивни малчугани.

Малките ученици трябва да спят достатъчно и сънят им да е качествен. Здравият сън бетонира имунната система. Те ще боледуват по-рядко и ще са по-устойчиви пред вирусите на хремата и простудата. Сънят гарантира „спешно“ възстановяване на енергийния запас. От него имат полза не само мускулите, но и мозъкът. Когато се наспим добре, той усвоява по-добре наученото през деня. Добре е винаги под ръка да има маточина. Тя успокоява чудесно и няма ограничения за употребата. А ако се приготви с мляко, ефектът още се засилва. За да съчетаем млякото с маточина, е добре първо да затоплим на водна баня млякото и в него да добавим една – две чаени лъжички сушена маточина. Сместа се държи на котлона 3 – 4 минути, като от време на време се бърка. След това оставяме млякото на изключен котлон за 10 минути и прецеждаме. Млечният чай има добър сънотворен ефект. Освен това при системна употреба тази билка пази от вирусни заболявания през зимата.

Диагноза на претоварването

  1. Вечер детето дълго не може да заспи, въпреки че ляга по-късно от обичайното време за сън. Малките от началните класове проявяват желание за сън през деня, въпреки че до тръгване на училище са отказвали следобеден сън.

  2. Апетитът се влошава. Детето отказва да закусва преди училище, а и след училище също има проблеми с храненето.

  3. Сядайки да си учи уроците и да пише домашни, не може да се съсредоточи – дълго подрежда моливи, тетрадки, химикалки, търси си учебниците. Учителите се оплакват, че в час се върти, не внимава и отговоря неточно на въпросите.

  4. Най-малките са хиперактивни и превъзбудени, а пo-големите често стават груби и избухливи. Хиперактивността на най-малките е защита от претоварване, а грубостта на по-големите – признак за емоционален дискомфорт.

  5. Ученикът често се оплаква от главоболие. А е възможно да се открие и повишаване на артериалното налягане. При норма за систоличното налягане за най-малките ученици 80 – 100 мм живачен стълб от стреса и отрицателните емоции апаратът може да отчете 115 – 120 мм живачен стълб.

  6. Детето непрекъснато настива. Хремите, болките в ушите, ангините следват една след друга. Това е алармен сигнал за активни действия за преодоляване на стреса в училище и намаляване на натоварването.

Соли на спокойствието

Един от най-трудните моменти за учениците е да заменят безгрижните дни с установен режим, обикновено с по-ранно ставане. Затова е добре родителите да бъдат търпеливи. Първите дни ще бъдат трудни. Постепенно лягането трябва да се изтегли по-рано и да се ограничат всички дейности, които превъзбуждат децата. Твърде възможно е те да протестират или дълго време да се въртят в леглото.

В такива ситуации може да се разтварят 5 – 10 таблетки от сол № 7 – магнезиев фосфат, в гореща вода и да се дадат на детето. Сол № 7 релаксира организма, отпуска мускулите и помага за добър сън.

Подборът на храните също е важен. И помага за концентрацията в училище. Зелен боб, сусам, сьомга, тиквени семки, спанак, орехи, гъби, сладка царевица, лук. Те трябва да присъстват в менюто на ученика. Причината е, че съдържат шуслерова сол № 5 – калиев фосфат, която е основна за нервната система. Без нея нервните импулси, които се получават при възбуждането на нервните клетки (невроните), по-трудно се предават към системите и органите в тялото. Тоест ефективността на този процес осигурява подбора и съхраняването на информацията от мозъка. Поне 2 – 3 месеца денят на детето трябва да започва с 5 – 10 таблетки от сол № 5 в топла вода, която има стимулиращо и ободряващо действие.

Комбинацията от шуслерови соли за концентрация (№ 5 и № 7) се приема задължително 2 – 3 дни преди изпити и може да се ползва продължително време. Необходими са по 5 таблетки от всяка сол за малките и по 10 таблетки за по-големите ученици.

Автор(и): д-р Атанас Михайлов
Източник:

Монитор

Снимка:

iStockphoto